yakushima japonia

Planujesz wyjazd do Japonii i szukasz innych atrakcji niż samo Tokio i Kioto? Sprawdź, jakie uroki kryje subtropikalna wyspa Yakushima pełna cedrów, mchu i mgieł!

Moja podróż do Japonii trwała 3 tygodnie, w czasie których oddałam się bardzo intensywnemu zwiedzaniu i poznawaniu japońskiej kultury. Zależało mi na zobaczeniu prawdziwej Japonii, na zobaczeniu czegoś więcej niż tylko typowe turystyczne destynacje takie, jak Tokio i Kioto. Oprócz przetestowania kilku mniej popularnych atrakcji, jak np. pobyt u mnichów buddyjskich na Koya-san, odwiedziny u makaków nieopodal Nagano czy wejście na Fuji, zaplanowaliśmy również wizytę na południu Japonii. Dotarliśmy do miejscowości Kagoshima, skąd promem dopłyneliśmy do subtropikalnej wyspy Yakushima. To zdecydowanie jedno z najpiękniejszych miejsc, które miałam okazję zobaczyć w swoim życiu. Stare cedry porośnięte mchem i zaskakujące spotkania z małpami i jeleniami, wyłaniającymi się okazjonalnie zza mgły. Yakushima była inspiracją dla japońskiego rysownika Hayao Miyazakiego do stworzenia jego najsłynniejszego filmu animowanego „Księżniczka Mononoke”. Zobacz, jakie atrakcje kryje ta niesamowita wyspa!

JAK DOJECHAĆ NA WYSPĘ YAKUSHIMA?

Wyspa Yakushima nie jest tak popularna wśród zagranicznych turystów właśnie ze względu na swoje położenie. Znajduje się na południe od Kiusiu, w prefekturze Kagoshima i podlega już pod subtropikalną strefę klimatyczną. Należy pokonać ponad 1300 km, by dotrzeć z samego Tokio do największego miasta na południu Japonii – Kagoshimy, skąd dalej należy kontynuować podróż promem. Dzięki super szybkim pociągom shinkansen, trasę można pokonać w jeden dzień. Cały przejazd z Tokio do Kagoshimy można zmieścić w zaledwie 8 godzinach! Jeśli wyjedziemy o 4 rano z Tokio, zdążymy załapać się jeszcze na prom na wyspę Yakushima 😉 Ja podróżowałam do Kagoshimy z Hiroszimy, która jest oddalona już zaledwie o 550 km i taki odcinek można pokonać w 3,5 h. Jednak po zwiedzaniu wyspy Yakushima, udaliśmy się od razu do Nagano i pokonaliśmy całą trasę w jeden dzień (podróżowaliśmy bezpośrednio z Kagoshimy, gdzie nocowaliśmy w hostelu).

mapa yakushima

Z miasta Kagoshima na wyspę Yakushima można dotrzeć promem lub szybką łodzią.
1. Szybka łódź Toppy lub Rocket
Cena: 9.000 JPY w jedną stronę, 16.200 JPY bilet powrotny ważny 7 dni
Trasa zajmuje 3 h
Godziny kursowania od 7:30 do 16:00 7 razy dziennie
Godziny kursowania na oficjalnej stronie

2. Prom Yakushima 2

18:00 wyjazd z Kagoshimy, przyjazd na wyspę Yakushima o 7:00
8:10 wyjazd z wyspy Yakushima, przyjazd do Kagoshimy o 14:40
Cennik i godziny kursowania na oficjalnej stronie

Więcej informacji o promach i łodziach na stronie hosteli na wyspie Yakushima.

Japonia, Yakushima

CO ZOBACZYĆ NA WYSPIE YAKUSHIMA?

Zacznę może od tego, że po przyjeździe do portu Miyanoura na wyspie Yakushima, warto udać się do informacji turystycznej położonej tuż obok portu. Pracują tam osoby bardzo dobrze posługujące się językiem angielskim, które udzielą Wam wszystkich przydatnych informacji i dadzą wszelkie przydatne mapki. W internecie czy w przewodnikach nadal nie znajdziecie zbyt wielu informacji o szlakach w Yakushimie i najcenniejszym źródłem informacji jest właśnie miejscowe biuro. A wyspa może się pochwalić naprawdę wieloma atrakcjami – jedne z najstarszych drzew cedrowych na świecie, plaże, na których żółwie składają jaja w czerwcu i w lipcu, gorące źródła, wodospady, góry i dziko żyjące sarny i małpy. Ja spędziłam na wyspie Yakushima niepełny dzień. Moja propozycja zwiedzania zamyka się zatem w 4-godzinnym spacerze (choć w szybkim tempie).

yakushima japan

1. SHIRATANI UNSUIKYO

Najbardziej znane miejsce na wyspie, które zasłynęło dzięki japońskiemu rysownikowi i reżyserowi filmów anime Hayao Miyazakiemu. Shiratani to ta część lasu Yakushimy, która jest całkowicie porośnięta mchem i w której panuje niesamowita, magiczna atmosfera. W dniu naszego pobytu było tam strasznie wilgotno i unosiła się wówczas mgiełka pełna wodnych drobinek, które potem osiadały na włosach, ubraniach i ciele, pozostawiając nas zupełnie przemoczonymi, niczym po deszczu. Dodawało to jednak uroku i magii okolicy. To miejsce, wraz ze swoją wyjątkową aurą, stało się inspiracją do pełnometrażowego filmu animowanego Miyazakiego pt. „Księżniczka Mononoke”, opowiadającego o walce strażników lasu z ludźmi, którzy w ramach rozwoju przemysłu, niszczą przyrodę. Temat bardzo uniwersalny i wciąż aktualny, jednak przedstawiony w niezwykły sposób, nawiązujący do japońskich wierzeń. Spacerując ścieżkami Shiratani i dostrzegłwszy nagle jelenia wyłaniającego się zza mgły, czuliśmy się, jakbyśmy znaleźli się właśnie w świecie „Księżniczki Mononoke” i spotkali Króla Lasu. Gorąco polecam wizytę w Shiratani – będziecie oczarowani tutejszą przyrodą!

Do początku szlaku można bardzo łatwo dojechać lokalną linią autobusową spod portu Miyanoura.
Przejazd autobusem z Miyanoura do Shiratani: 35 min, 550 JPY w jedną stronę
Wstęp na teren Shiratani: 500 JPY

yakushima japonia

yakushima japonia yakushima japonia yakushima japonia yakushima japonia yakushima japoniayakushima japonia

2. SKAŁA TAIKO IWA

Kontynuując spacer na terenie Shiratani Unsuikyo, możecie dotrzeć na szczyt skały Taiko Iwa. Miejsce znajduje się na wysokości ponad 1000 metrów i rozpościera się stamtąd ponoć pięny widok na góry położone w centrum wyspy Yakushima. Choć nam niestety nie było dane go ujrzeć z powodu mgły 😉 Trasa nie należy do wyjątkowo trudnych, moim zdaniem jedynym utrudnieniem jest wysoka temperatura i duża wilgoć. Jeśli dotarliście już do lasu Księżniczki Mononoke, warto przejść jeszcze kawałek dalej, by popodziwiać widoki z Taiko Iwa.yakushima japoniayakushima taikoiwa

3. NAJSTARSZE DRZEWA CEDROWE – YAYOISUGI, NIDAIOSUGI, KUGURISUGI

W okolicy Shiratani rozpoczyna się kolejna bardzo znana wśród Japończyków trasa trekkingowa na wyspie Yakushima, wiodąca do najstarszego drzewa Japonii – Jomonsugi. Kilka innych najstarszych drzew wyspy Yakushima (Nidaiosugi, Kugurisugi) znajduje się bardzo blisko parkingu przy Shiratani i można do nich dotrzeć pieszo w ok. 15 min. My przeszliśmy się do Yayoisugi. Szacuje się, że to drzewo liczy 3000 lat (choć spotkałam się z opinią, że japońskie szacowanie wieku drzew nie jest do końca wiarygodne) i mierzy imponujące 26 metrów wysokości.

yakushima-japonia yakushima japonia

NOCLEGI NA WYSPIE YAKUSHIMA I W JEJ OKOLICY

Udałam się na jednodniowe zwiedzanie wyspy Yakushima, a dwa noclegi spędziłam w pobliskim mieście Kagoshima. Początkowo wierzyłam, że zwiedzimy coś więcej w okolicy Kagoshimy – może wulkan Sakurajima lub park narodowy Kirishima położony na terenie łańcucha wulkanicznego. Ostatecznie sam transport pochłonął tak wiele czasu, że skupiliśmy się wyłącznie na Yakushimie. Gdybym przeanalizowała to dokładnie wcześniej, zarezerwowałabym nocleg na terenie wyspy i tym sposobem spędzilibyśmy więcej czasu podziwiając więcej jej atrakcji.

Jeśli plannujecie zatrzymać się w Kagoshimie, możecie spróbować następujących noclegów:
1. Hotel Urbic Kagoshima – trzygwiazdkowy hotel położony blisko stacji kolejowej, cena od 252 zł za 2 osoby za noc w pokoju dwuosobowym z prywatną łazienką
2. Hostel Tomal – w tradycyjnym stylu japońskim, z pokojami wyściełanymi matami tatami i z tradycyjnymi materacami futon, od 211 zł za 2 osoby w pokoju dwuosobowym ze wspólną łazienką lub 88 zł za miejsce w pokoju czteroosobowym

A jeśli planujecie nocleg na wyspie Yakushima, możecie zatrzymać się w jednym z następujących miejsc:
1. Minshuku Iwakawa – zakwaterowanie w sytulu japońskim (tatami, futony) tuż przy samym porcie Miyanoura, cena od 211 zł za 2 osoby w pokoju dwuosobowym ze wspólną łazienką
2. Yakushima Deaf Farm – nocleg na organicznej farmie przystosowanej dla osób niesłyszących, cena od 309 zł za 2 osoby w pokoju dwuosobowym z prywatną łazienką

Jeśli podoba Ci się mój blog podróżniczy, zachęcam również do sprawdzenia moich profili na Instagramie i na Facebooku, gdzie znajdziesz jeszcze więcej zdjęć podróżniczych!