Nendaz Szwajcaria

Nendaz to miejscowość położona w sercu 4 Dolin i genialna destynacja na wyjazd na narty w Szwajcarii. Ten alpejski resort oferuje dostęp do 400 km tras (nawet na wysokości 3300 m), spore pokłady białego puchu i widoki zapierające dech w piersiach! Znajdziesz tu trasy zarówno dla początkujących, jak i dla zaawansowanych narciarzy i snowboardzistów, w tym tzw. trasy żółte – free tracks, czyli miejsca zabezpieczone do przejazdów, ale niewygładzane przez ratraki. Odwiedziłam Nendaz w połowie stycznia. W tym okresie dane nam było pojeździć po świeżym śniegu, a jednocześnie uniknęliśmy wielkich tłumów turystów. Podszkoliłam swój poziom na nartach – zjeżdżałam w końcu czerwonymi trasami (mój osobisty sukces) i spróbowałam kilku nowych aktywności. Co więcej, był to mój pierwszy pobyt w Szwajcarii i wróciłam zakochana! Zobacz, jak piękne widoki i jak zróżnicowane atrakcje oferuje Nendaz!

NENDAZ – POŁOŻENIE I DOJAZD

Nendaz leży w francusko-niemieckim kantonie Valais, w samym centrum ośrodka narciarskiego 4 Vallées. Sąsiaduje z takimi stacjami narciarskimi, jak Verbier, Bruson, La Tzoumaz, Veysonnaz i Thyon, z których uroków również można korzystać w ramach ski passu na cały kompleks 4 Dolin.

Najbliższe lotnisko znajduje się w Genewie, skąd można dojechać pociągiem i autobusem (przesiadka w mieście Sion) w ok. 2h. Blisko stąd również do Zurychu (ok. 3h jazdy transportem publicznym) i Mediolanu (ok. 3,5k pociągiem). Natomiast my podróżowaliśmy z Paryża całonocnym autobusem do Genewy, skąd dalej udaliśmy się pociągiem i autobusem przez Sion. Całość trasy zajęła nam ok. 12h. Najprostszy dojazd z Polski to prawdopodobnie lot bezpośrednio do Genewy (widziałam loty Lufthansą za ok. 450 zł przy zakupie z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem) i potem dalsza podróż pociągiem i autobusem. Z lotniska w Genewie można podróżować bezpośrednio pociągiem.

Cena przejazdu pociągiem z Genewy do Sion + autobusem z Sion do Nendaz – ok. 60 CHF

Bilety można zakupić on-line na stronie

Nendaz mapa

ATRAKCJE W NENDAZ

Podróżując do Nendaz, będziecie mogli przede wszystkim podziwiać przepiękne krajobrazy i przebywać pośród gór liczących nawet ponad 3000 metrów wysokości. Dodatkowo w ofercie wiele kilometrów tras narciarskich, saneczkowych, do wędrówek rakietami śnieżnymi, biegówek i ski touringu. Na miejscu również mnóstwo restauracji serwujących pyszne potrawy (w tym tradycyjne przysmaki regionu Valais), a także ośrodki SPA.

Szwajcaria Nendaz

TRASY NARCIARSKIE I SNOWBOARDOWE

Położenie Nendaz w samym sercu ośrodka narciarskiego 4 Dolin daje dostęp do ponad 400 km tras. To idealne miejsce zarówno do nauki jazdy, jak i do szaleństw dla zaawansowanych narciarzy i snowboardzistów. Na miejscu znajdują się szkoły i przedszkola narciarskie. Miałam okazję obserwować maluszki 3-4-letnie, uczące się jazdy na nartach – niesamowity widok. Instruktorzy na pewno muszą włożyć w taką naukę sporo energii, ale dzieci zazwyczaj błyskawicznie opanowują nowe umiejętności. Sama również korzystałam z kilku-godzinnego kursu jazdy na nartach z instruktorem ze szkoły na Tracouet, a mój chłopak śrubował swoją technikę na czarnych szlakach wraz z innym instruktorem. I z całego serca polecamy tutejszą szkołę narciarską. W jeden dzień awansowałam od odświeżania podstaw, jeżdżąc pługiem w tych samych miejscach co 3-latki 😀 a skończyłam szusują po trasach czerwonych. Piotrek również, ku swojemu zaskoczeniu, po roku przerwy już tego samego dnia zjechał trasą żółtą.

narty w Szwajcariinarty Nendaz Szwajcaria

Stacja narciarska w Nendaz jest otwarta od grudnia do kwietnia

Szczyt sezonu przypada na luty i na podstawie opowieści na temat tłumów turystów, które słyszałam, polecam odpuścić ten okres. Polecam za to styczeń.

Więcej informacji na temat ski passów i oferty stacji na oficjalnej stronie Nendaz

snowboard nendaz szwajcariaSzwajcaria narty

MONT FORT

Kolejną niesamowitą atrakcją, którą warto przetestować odwiedzając Nendaz, jest wjazd na Mont Fort. To najwyższy szczyt w okolicy (3330 m), na który można dotrzeć wyciągiem gondolowym. Z platformy widokowej na górze można podziwiać niesamowitą panoramę najwyższych wzniesień Alp, które osiągają ponad 4000 m – np. słynny Matterhorn. Już sam przejazd gondolą zapewnia przepiękne widoki, a im wyżej, tym bliżej czubków tych majestatycznych gór. Gorąco polecam obserwację tych minimalistycznych krajobrazów dostępnych ze szczytu Mont Fort. Ponadto to także początek jednych z najbardziej malowniczych tras narciarskich. Z góry widzie tylko czarna trasa, ale jeszcze bardziej zaawansowani narciarze i snowboardziści mogą spróbować swoich sił na przejazdach poza szlakami. Miałam okazję podejrzeć kilku takich śmiałków i byłam pod ogromnym wrażeniem.

Do Mont Fort można dojechać z Nendaz wyciągami krzesełkowymi i gondolowymi. Jest to jednak dłuższa trasa.

Krótsza trasa oznacza przejazd darmowym autobusem z Nendaz do Siviez, przejazd jednym wyciągiem krzesełkowym i dwoma gondolowymi

Ostatni zjazd z Mont Fort w sezonie zimowym ma miejsce ok. 15:30.

nendaz mont fort nendaz widok z mont fortmont fort nendaz

SKI TOURING

Ski touring to atrakcja rosnąca na popularności w Polsce, a w Alpach to niemalże chleb powszedni. Podobnie w Nendaz – tutaj do dyspozycji turystów przygotowano specjalnie wytyczone trasy o różnych poziomach trudności. Choć można oczywiście pokonywać przejścia poza utartymi szlakami, otwierając nowe ścieżki na idealnie gładkim puchu.

ski touring nendaz

W Nendaz spróbowałam ski touringu pierwszy raz. Ponieważ nigdy nie jeździłam na tradycyjnych nartach poza trasą, tutaj też skupiliśmy się głównie na podążaniu wytyczoną drogą. Oczywiście w pewnym momencie mój chłopak nie wytrzymał i zachęcił przewodnika, byśmy wybrali się poza przygotowaną trasę i skończyliśmy zjeżdżając również poza szlakiem. Oczywiście wariowałam ze stresu, musząc zjeżdżać w super głębokim śniegu i – pierwszy raz w życiu – poza trasą. Nie trzeba zatem wspominać, że wywaliłam się na tym odcinku wiele razy… Natomiast fragment zjazdu po przygotowanej trasie pokonałam bez większego problemu. Samo podchodzenie pod górę na nartach było chyba jednak najprzyjemniejszą częścią. Buty do ski touringu są bardzo przyjemne do chodzenia – dużo wygodniejsze niż tradycyjne buty narciarskie. Niestety przy zjeżdżaniu uciskają w piszczele o wiele mocniej niż te tradycyjne i to chyba było główne źródło moich frustracji podczas drogi w dół.

Jeśli więc jesteście doświadczonymi narciarzami lub już mieliście okazję spróbować ski touringu, Nendaz będzie dla Was prawdziwym rajem ze swoją mnogością tras. Jeśli jesteście świeżakami, jak ja – trzymajcie się wytyczonych tras. Jeśli na czas podejścia pójdziecie poza wytyczoną trasę, nie popełniajcie mojego błędu i dojdźcie dalej do przygotowanego zjazdu 😉

Więcej informacji o dostęnych trasach ski touringowych na stronie.

Nendaz oferuje również trasy do nocnego ski touringu.

nendaz ski touring

RAKIETY ŚNIEŻNE W NENDAZ

Nendaz to świetne miejsce nie tylko na wyjazd na narty w Szwajcarii. Na miejscu można również spróbować swoich sił w wędrówkach rakietami śnieżnymi. Dostępnych jest mnóstwo tras, również w wysokich partiach gór. My jednak skorzystaliśmy z czegoś zupełnie nowego – wędrówki rakietami śnieżnymi wieczorem w ciemności. Trasa wiodła przez las i wymagałą użycia własnych latarek czołowych. A na samym końcu czekała na nas uczta, czyli ognisko z raclettem i apperitif w postaci lokalnego białego wina szwajcarskiego! Pyszności i niesamowite doświadczenie! Taką wyprawę organizuje przesympatyczna i super pozytywna Anita z firmy Zig Zago.

Wyprawy na rakietach i ognisko z raclettem trwają zazwyczaj 3 h.

Najczęściej odbywają się w godzinach 17:00 – 20:00.

Wyjścia są organizowane raz w miesiącu, lecz jeśli zbierze się grupa kilku osób, wyprawa może się odbyć w innym dowolnym terminie.

Koszt: dorośli 40 CHF (50 CHF wraz z wypożyczeniem rakiet), dzieci 20 CHF (30 CHF wraz z wypożyczeniem)

Minimalna liczba uczestników – 4 osoby, maksymalna – 10.

Więcej informacji na oficjalnej stronie Zig Zago

Nendaz rakiety śnieżne

NOCLEG W NENDAZ

Miejscowość Haute-Nendaz oferuje ponad 22 000 łóżek dla turystów w hotelach, pensjonatach, chatkach i apartamentach. Jest zatem z czego wybierać. My nocowaliśmy w 4-gwiazdkowym Hotelu Nendaz 4 Vallées & SPA. Obiekt może pochwalić się bardzo praktycznym, a zarazem urokliwym położeniem – tuż obok wyciągu gondolowego Tracouet, skąd można rozpocząć podboje miejscowych tras, a jednocześnie tuż obok przystanku autobusu jadącego do Sion. Z pokoi hotelowych rozpościera się przepiękny widok na panoramę pobliskich gór. Podczas naszego pobytu dopisywała nam pogoda i dzięki temu przez wszystkie dni mogliśmy podziwiać barwne zachody i wschody słońca, wychodząc jedynie na balkon.

Jak wskazuje sama nazwa hotelu, na miejscu można skorzystać z oferty SPA. Wstęp na jego teren jest zawarty w cenie noclegu. A do wyboru mamy oczywiście basen (rónież z częścią zewnętrzną, z której rozpościera się przepiękny widok na ośnieżone wierzchołki gór), jacuzzi, solankę, grotę lodową, sauny i hammam oraz dobrze wyposażoną siłownię. Za dodatkową opłatą można skorzystać również z masaży i innych rytuałów relaksacyjnych.

nendaz góry

hotel nendaz 4 vallees widoki

hotel nendaz hotel nendaz 4 vallesnendaz hotel

Śniadania są serwowane w godzinach 6:30-10:30 w formie bufetu. Dodatkowo z menu można wybrać dodatkowe pozycje na zamówienie – np. omlet czy owsiankę. Wszystkie produkty były naprawdę smaczne i szczególnie przypadł mi do gustu jogurt naturalny serwowany w małych słoiczkach oraz świeżo wyciskany sok z pomarańczy, który można samodzielnie przygotować z udostępnioną wyciskarką.

hotel nendaz śniadanie

Na terenie hotelu znajdują się dwie restauracje. Mieliśmy możliwość skorzystać podczas lunchu z tej położonej na parterze. Piękny wystrój, kominek i przesmaczne posiłki – każde danie, którego spróbowaliśmy, było doskonałą kompozycją smaków. Piotrek wybrał danie dnia, czyli ryż z kurczakiem i warzywami oraz zupę krem z dyni. Ja spróbowałam lokalnego przysmaku regionu Valais.

Hôtel Nendaz 4 Vallées & Spa

Chemin des Cibles 17, 1997 Haute-Nendaz

Cena za noc za osobę w pokoju 2-osobowym: ok. 800 zł.

Śniadanie wliczone w cenę.

Zarezerwuj pokój w Hotelu Nendaz 4 Vallees & SPA

Oficjalna strona hotelu

hotel-nendaz 4 vallees restauracja

GDZIE ZJEŚĆ W NENDAZ?

Nendaz to idealne miejsce na wyjazd na narty w Szwajcarii, jednak pnadto może się poszczycić ciekawą bazą gastronomiczną. W sam raz, by posycić wygłodniałych narciarzy i snowboardzistów. Oprócz wspomnianego wcześniej rösti i raclette, spróbowaliśmy jeszcze jednego regionalnego przysmaku z Valais – fondue. Choć można by rzec, że zarówno raclette, jak i fondue to przysmaki charakterystycznie ogólnie w okolicach Alp szwajcarskich i francuskich 😉 Poza tym przetestowaliśmy kilka mniej tradycyjnych potraw i zawitaliśmy w czterech restauracjach (+ piąta – wspomniana wcześniej restauracja Hotelu Nendaz 4 Vallées).

narty szwajcaria

RESTAURACJA TRACOUET

Restauracja położona tuż obok górnej stacji wyciągu gondolowego Tracouet na wysokości 2200 m. Taka lokalizacja zapewnia genialne widoki na okoliczne góry. Spróbowaliśmy tutaj fondue, czyli dania przyrządzonego z roztopionego sera i białego wina, w którym macza się chleb. Dodatkowo skosztowaliśmy lokalnego białego wina, które było absolutnie rewelacyjne. Dość owocowe i tym samym jedno z najpyszniejszych win, jakie miałąm okazję spróbować. A na deser kolejny typowy przysmak regionu Valais – sorbet z moreli serwowany z likierem również z moreli.

Górna stacja wyciągu Tracouet

Godziny otwarcia: 8:45 – 16:30

Kontakt: +41 27 289 52 57

nendaz fondue

7A FACTORY

Mała, przytulna restauracja o bardzo fajnym wystroju. Zjedliśmy tutaj czarny makaron z ostrym curry w wersji wegetariańskiej i tagliatelle carbonara, a na deser – coś nietypowego – ciasto czekoladowe podane z lodami zawierającymi konopie.

Route des Ecluses 10, 1997 Nendaz

Godziny otwarcia: śr. – pt. 11:30 – 14:40, 17:30 – 23:00, sb. – ndz. 11:00 – 23:00, nieczynne w pn. i wt.

Kontakt: +41 27 565 44 74

7a restauracja nendaz nendaz 7a factory restauracja

RESTAURACJA W HOTELU LES ETAGNES

Les Etagnes to obiekt położony tuż obok stoku narciarskiego i dolnej stacji Tracouet. Udaliśmy się tam tego dnia, gdy pobieraliśmy nauki u instruktorów narciarstwa. Miejsce okazało się idealnie zlokalizowane – tuż obok punktu, gdzie zakończyliśmy przejazdy. W sam raz po bardzo intensywnych kilku godzinach zjeżdżania. Spróbowałam tutaj wegetariańskiej sałatki z quinoą, awokado i bakłażanem oraz frytki, a Piotrek – burgera.

Dolna stacja wyciągu Tracouet

Godziny: śniadania serwowane od 8:00, lunche od 11:30, a kolacja – od 17:30

Kontakt: +41 27 565 90 00

TAVERNE D’ALPÉE

Restauracja, którą bardzo gorąco polecam. Zdecydowanie nasze ulubione miejsce podczas wizyty w Nendaz. Każde danie, którego spróbowaliśmy było genialnie skomponowane i doprawione. Wybrałam krem z dyni i ravioli z grzybami, a Piotrek – sałatkę szefa i kurczaka curry z warzywami i owocami. Myślę, że to również świetne miejsce, by spróbować fondue – tutejsze pozycje są bardziej urozmaicone do fondue, którego próbowaliśmy w poprzedniej restauracji.

Route de la Télécabine 5, 1997 Haute-Nendaz

Godziny otwarcia: 9:00 – 22:00 (w środy do 14:00, w czwartki nieczynna)

Kontakt: +41 27 288 60 00

nendaz taverne alpee

Nendaz okazało się wyjątkowo uroczym i bardzo malowniczym miejscem, w sam raz na narciarski wypad za granicę. Znajdą tu coś dla siebie zarówno początkujący, jak i zaawansowani narciarze i snowboardziści. A jeśli ktoś nie przepada za podbijaniem stoków, może skorzystać z ofert wędrówek na rakietach, ze SPA lub z przejazdów wyciągami na szczyty gór, skąd można podziwiać zimowe krajobrazy.

To moja trzecia wyprawa na narty w Alpy. O poprzednich przeczytasz tutaj:

Artykuł powstał w ramach współpracy z Organizacją Turystyczną Nendaz. Moje opinie pozostają w pełni subiektywne. W artykule znajdują się również linki afiliacyjne. Jeśli dokonasz zakupu/rezerwacji za ich pośrednictwem, nie poniesiesz żadnych dodatkowych kosztów, a ja otrzymam prowizję.

A jeśli podoba Ci się mój blog podróżniczy, zachęcam również do sprawdzenia moich profili na Instagramie i na Facebooku, gdzie znajdziesz jeszcze więcej zdjęć podróżniczych!